Acquisitiefraude: het Bel-me-niet Register helpt (een beetje)

Acquisitiefraude blijft een hardnekkig probleem en ook ik ontkom er niet aan. Gemiddeld eens per maand heb ik wel iemand aan de telefoon die een poging komt doen.

Bij de nieuwste variant die ik ken doet de beller net alsof de lijn slecht is en hij mij ineens niet meer kan horen. Het is me overigens niet duidelijk wat de strategie hierachter is en hoe dit tot “succes” voor de fraudeur moet leiden.Het “gesprek” gaat dan ongeveer zo:

Beller: “Goedemorgen, met […] van […] spreek ik met de heer Schoemaker?”

Ik: “Daar spreekt u mee.”

Beller: “Mooi, ik bel nog even terug over uw advertentie in onze adressengids. U heeft vorig jaar afgezien van de dure advertentie van 600 euro, omdat dat boven budget was. Maar u wilde wel de standaardvermelding van 160 euro. Zullen we die dan het komende jaar ook weer plaatsen?”

Ik: “Dat klopt niet, daar weet ik niets van.”

Beller: “Mooi, dat spreken we dan zo af, [bla bla bla]”

Ik: “Ho, ho. Hallo!?”

Beller: “Dus dan gaan we dat zo doen. Hallo!? Hallo!? Hè, die lijn doen weer zo raar.” [klik]

De laatste keer gaf de beller zich uit voor iemand van de “Nationale adressengids”, maar ook “Bert Nanninga” van de “Lokale Informatiegids” heb ik al aan de telefoon gehad. En er zullen nog wel meer varianten zijn.

Is er iets tegen te doen? Niet veel. Wees erop voorbereid dat je gebeld wordt: lees de tips van het Steunpunt Acquisitiefraude.

Heb je een eenmanszaak, VOF, maatschap of CV? Dan heb je in ieder geval één bestrijdingsmiddel in handen: registreer je telefoonnummer(s) bij het Bel-me-niet Register. De fraudeurs respecteren dat register weliswaar niet (duh), maar je kan wel na een ongewenst telefoontje een melding maken bij consuWijzer (https://www.consuwijzer.nl/uw-klacht-over-telemarketing). (Hoewel de naam anders doet vermoeden, is consuWijzer er in dit geval dus ook voor bedrijven.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *